Νίκος Φίλης: Δυστυχώς, η νομολογία του ΣτΕ ολοένα και περισσότερο απηχεί τις αντιλήψεις του βαθέος κράτους

Δήλωση του Νίκου Φίλη, τομεάρχη Παιδείας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ):

Δόθηκε χτες στη δημοσιότητα η απόφαση του ΣτΕ, για τις προσφυγές κατά της εγκατάστασης πανεπιστημιακής αστυνομίας στα ΑΕΙ της χώρας.

Πρόκειται για μια λάθος απόφαση. Με αυτήν, η Ελλάδα εξαιρείται από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα σύμφωνα με την οποία είναι αρμοδιότητα των ίδιων των πανεπιστημιακών αρχών η διαφύλαξη του πανεπιστημιακού ασύλου.

Για άλλη μια φορά το ΣτΕ, απομακρύνεται από την φιλελεύθερη παράδοσή του. Η νομολογία του, ολοένα και περισσότερο, απηχεί ιδεολογικές αντιλήψεις του βαθέος κράτους.

Τι να πρωτοθυμηθούμε; Τις αποφάσεις που έκριναν συνταγματικές τις μνημονιακές περικοπές δικαιωμάτων και εισοδημάτων; Την κατάργηση του νόμου για την ιθαγένεια των μεταναστόπουλων που γεννήθηκαν στην Ελλάδα; Την απόφαση για τις τηλεοπτικές άδειες; Την απόφαση σύμφωνα με την οποία το μάθημα των θρησκευτικών επιβάλλεται ως κατηχητικό μάθημα;

Για να είμαστε δίκαιοι, ανάλογη συντηρητική αντιμετώπιση, για κρίσιμα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα παρατηρείται και σε άλλα ανώτατα δικαστήρια διεθνώς, όπως πρόσφατα στις ΗΠΑ για το δικαίωμα στην άμβλωση. Παντού βέβαια οι κοινωνίες αντιδρούν και υπερασπίζονται δημοκρατικές κατακτήσεις.

Θα περιμένουμε να δημοσιοποιηθεί η απόφαση, η οποία μάλιστα έχει ισχυρή μειοψηφία. Διερωτώμαι ωστόσο γιατί ο πρόεδρος του ΣτΕ προέτρεξε να εκδώσει συνοπτικό ανακοινωθέν. Την ώρα μάλιστα που ανεβαίνει η ένταση στα ΑΕΙ, καθώς επιχειρείται ο αστυνομικός έλεγχος των πανεπιστημιακών χώρων. Παρατηρούμε πάντως, μια περίεργη αντιστροφή: το Ανώτατο Δικαστήριο φαίνεται να ερμηνεύει το Σύνταγμα με βάση το νόμο.

Προφανώς πρόκειται για άλλη μια δίκη με πολιτικό περιεχόμενο. Η απόφαση δεν λαμβάνει υπόψη τις κοινωνικές παραμέτρους, σε μια περίοδο που η κρίση επιδεινώνεται και η αυταρχική αντιμετώπισή της μόνο αδιέξοδα προοιωνίζεται.

Είναι υπόθεση των φοιτητών και των πανεπιστημιακών να διασφαλίσουν το απαραίτητο κλίμα ακαδημαϊκής ελευθερίας και ηρεμίας.