Ν. Φίλης: Το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αφορά συνολικά τη Θράκη χωρίς κοινωνικές διακρίσεις, χωρίς εθνικισμό, χωρίς ρατσισμό (βίντεο)

Ο Νίκος Φίλης μίλησε στην Ολομέλεια, στη συνεδρίαση όπου συζητήθηκαν τα πορίσματα των κομμάτων, όπως προέκυψαν από τις πολύμηνες εργασίες της κοινοβουλευτικής επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε στους λόγους που η Θράκη είναι η φτωχότερη περιοχή της Ελλάδας. Μίλησε επίσης για την ανάγκη σεβασμού της αρχής του εθνοτικού αυτοπροσδιορισμού των Ελλήνων πολιτών της μουσουλμανικής μειονότητας, με βάση τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Ακόμα, για την ανάγκης ισότιμης εκπαίδευσης των παιδιών της μειονότητας, για τη Σαρία, για το δυϊσμό των μουφτήδων, για τα βακούφια και για άλλα σχετικά με τη Θράκη ζητήματα.

Και κατέληξε: Το Πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αφορά συνολικά τη Θράκη χωρίς κοινωνικές διακρίσεις, χωρίς εθνικισμό, χωρίς ρατσισμό. Με συνείδηση ότι για να βγει η Θράκη από τη σημερινή κατάσταση χρειάζεται να έχουν όλοι οι κάτοικοί της μερίδιο σε μια αξιοβίωτη ζωή με Δημοκρατία, Ισονομία και Ευημερία. Τους το χρωστάμε!

Ακολουθεί αναλυτικά η ομιλία:

Η συζήτηση για το πόρισμα για την ανάπτυξη της Θράκης γίνεται σήμερα, ημέρα μεγάλης κινητοποίησης των εργαζομένων κατά της ακρίβειας και υπέρ μιας ανάπτυξης χωρίς διακρίσεις, αλλά με κατοχυρωμένες δουλειες, αξιοπρεπείς μισθούς και δημοκρατικά εργασιακά δικαιώματα. Μια κινητοποίηση όμως και για την Ειρήνη, εναντίον της ρωσικής εισβολής και κατά της εμπλοκής της χώρας μας στον πόλεμο, και μάλιστα μέσα από το λιμάνι  Αλεξανδρούπολης.

Δεν κατέστη δυνατό να υπάρξει ενιαίο Πόρισμα. Για δύο λόγους.

Πρώτον, διότι, υπάρχει μια στρατηγικού χαρακτήρα αντίθεση ανάμεσα στα διάφορα κόμματα για το περιεχόμενο της ανάπτυξης συνολικά σε όλη τη χώρα. Κι αυτό προφανώς αντανακλά και στη Θράκη.

Το πόρισμα της ΝΔ είναι ένα γενικόλογο ευχολόγιο, κατάλογος με τίτλους έργων ατάκτως ερριμμένων, χωρίς χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης και εξασφαλισμένους πόρους. Με προτάσεις για μετατροπή της Θράκης σε οικονομική ζώνη β΄κατηγορίας με μειωμένη φορολογία επιχειρήσεων, μειωμένους μισθούς, χωρίς εργασιακά δικαιώματα, ένα υποβαθμισμένο μοντέλο που θα οδηγήσει σε ανταγωνισμό προς τα κάτω και άλλες περιοχές της χώρας.

Ακούσαμε από βουλευτές της ΝΔ τη φαεινή ιδέα να εγκατασταθεί ο Ελληνισμός της Μαριούπολης και της Ουκρανίας στη Θράκη, δηλαδή, να αποτελειώσουμε μια ελληνική παρουσία πολλών αιώνων στη Μαύρη Θάλασσα, να κάνουμε αυτό που δεν πρέπει να κατορθώσει ο πόλεμος! Και να επαναλάβουμε έτσι το 1990, τότε που οι παλιννοστούντες της πρώην ΕΣΣΔ πετάχτηκαν στην περιοχή χωρίς στήριξη, χωρίς πρόνοια, σε μια πατρίδα που εμφανίστηκε «μητριά» αντί για μητέρα απέναντί τους, και έτσι σπρώχθηκαν να συνασπιστούν κατά του ελληνικού κράτους.

Δεύτερον, γιατί με το πόρισμα της ΝΔ δεν δίνεται απάντηση στο ερώτημα: Τι έφταιξε και η Θράκη είναι μια από τις λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές στη χώρα μας και στην Ευρώπη; Καταλαμβάνει το 6.5% του εδάφους του Ελληνικού κράτους, έχει 3,4% του πληθυσμού, έχει μόνον 2,2% συμμετοχή στο ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει ότι το μέσο εισόδημα ανέρχεται μόλις στο 65% του μέσου εισοδήματος στην υπόλοιπη Ελλάδα. Στο πόρισμα της ΝΔ γίνεται λόγος για ευρωπαϊκό υπόδειγμα πολυπολιτισμικής συμβίωσης στη Θράκη! Τι έφταιξε και έχουμε μια Θράκη με μεγάλες ανισότητες οι οποίες αναδείχθηκαν και πρόσφατα με την πανδημία, με το χαμηλό αριθμό εμβολιασμών, με την κατάσταση του συστήματος υγείας στην περιοχή.

Αλλά και το φαινόμενο της σχολικής διαρροής μαστίζει τη νεολαία στη Θράκη. Σύμφωνα με την απογραφή, ο μέσος όρος των ετών σχολικής φοίτησης σε πολλές περιοχές της Ροδόπης και της Ξάνθης είναι 4 με 5 χρόνια. Δηλαδή, τα παιδιά δεν τελειώνουν ούτε καν το Δημοτικό, όταν η υποχρεωτική εκπαίδευση στη χώρα μας είναι 9 έτη. Ο αντίστοιχος μέσος όρος χρόνων εκπαίδευσης στην Αττική είναι 13 χρόνια.

Τη Θράκη διατρέχουν αγωγοί ενέργειας αλλά οι κάτοικοι δεν θερμαίνονται εγκαταλελειμμένοι στην ενεργειακή φτώχεια. Στη Θράκη επιχορηγήθηκαν επιχειρηματίες με εκατομμύρια ευρώ αλλά τα χρήματα κατέληξαν είτε σε κουφάρια, είτε σε επιχειρήσεις επιτηδείων πολιτικών φίλων του αμαρτωλού δικομματισμού, είτε σε επιχειρήσεις που μεταφέρθηκαν σε γειτονικές χώρες.

Τι έφταιξε λοιπόν και η Θράκη είναι σε αυτή την κατάσταση; Είναι φυσικό φαινόμενο; Όχι. Είναι αποτέλεσμα των πολιτικών που ακολουθήθηκαν επί σειρά ετών, μεταπολεμικά μέχρι το 1990. Μετά έγιναν κάποια βήματα, καρκινοβατούμε όμως, και αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα.

Η  Θράκη δεν αντιμετωπίστηκε από τις εκάστοτε κυβερνήσεις ως ισότιμο μέρος της χώρας. Εκεί επιβίωσε και επιβιώνει και σήμερα το βαθύ κράτος που προσομοιάζει με παρακράτος. Το βαθύ κράτος το οποίο δεν λογοδοτεί πουθενά. 

Γιατί άραγε πρέπει να υπάρχει υπηρεσία του Υπουργείου Εξωτερικών για τη  Θράκη; Είναι έδαφος άλλης χώρας; Για ποιο λόγο έχουμε αυξημένη λειτουργία της ΕΥΠ στη Θράκη; Έχουμε εχθρούς ανάμεσα στους Έλληνες πολίτες; Ελπίζω ότι δεν θα πει κανείς εδώ μέσα ότι η μειονότητα συνιστά εχθρό. Ωστόσο, δυστυχώς, υπάρχουν κάποιοι που το βλέπουν έτσι. 

Το γεγονός ότι η Τουρκία εργαλειοποιεί τα ζητήματα της μειονότητας δεν πρέπει να μας κάνει να ξεχνάμε ότι η Ελλάδα είναι μια ευρωπαϊκή δημοκρατική χώρα. Η αρχή του εθνοτικού αυτοπροσδιορισμού των Ελλήνων πολιτών της μουσουλμανικής μειονότητας, με βάση τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου πρέπει να γίνει απερίφραστα σεβαστή.

Κι ακόμη, πώς θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της υπανάπτυξης και της υποβάθμισης στη Θράκη αν δεν στηριχτούμε στο ανθρώπινο δυναμικό; Μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη με ένα μεγάλο μέρος κατοίκων εγκαταλελειμμένο στη σχολική διαρροή, αιχμάλωτο σε αντιδραστικές καταστάσεις όπως η Σαρία; Προϋπόθεση για την ανάπτυξη της Θράκης είναι η εκπαίδευση των παιδιών, ιδιαίτερα εκείνων της μειονότητας, δηλαδή, η ένταξή τους στον κορμό της χώρας. Χρειαζόμαστε αυτό το διάστημα ενίσχυση των μειονοτικών σχολείων και ταυτοχρόνως χρειάζεται ένας σχεδιασμός για να υπάρξει ενίσχυση του δημόσιου-συμπεριληπτικού και διαπολιτισμικού  σχολείου στη Θράκη. Ώστε να αρθεί το κλασικό για τις μειονότητες δίλημμα, ένταξη ή διατήρηση της ταυτότητας και της γλώσσας. 

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφερθώ στις εξαιρετικά θετικές εμπειρίες του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων, που συνιστά μια συστηματική παρέμβαση 22 χρόνων (1997-2019) με αντικείμενο τη μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης των παιδιών της μειονότητας, τη σχολική και κοινωνική ένταξή τους. Το πρόγραμμα έχει αποτιμηθεί από τον ΟΗΕ και το Συμβούλιο της Ευρώπης ως καλή πρακτική της Ελλάδας. Χρειάζεται άμεσα η προκήρυξη νέου εκπαιδευτικού προγράμματος.

Δεύτερον, χρειαζόμαστε βοηθό στα μαθήματα, στα παιδιά των νηπιαγωγείων και των δημοτικών που να γνωρίζει τη μητρική τους γλώσσα. Το πιλοτικό πρόγραμμα (2017-2019) που προέβλεπε τη χρήση της μητρικής γλώσσας των νηπίων ως γλώσσας στήριξης σε νηπιαγωγεία με αμιγώς μειονοτικό μαθητικό πληθυσμό ήταν μια πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ μεγάλης παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής σημασίας. Μετά την αξιολόγησή του θα πρέπει να διευρυνθεί σε όλους τους αμιγώς μειονοτικούς οικισμούς, μέσω της ταυτόχρονης παρουσίας στην τάξη της νηπιαγωγού και συνεργάτη – γνώστη της μητρικής γλώσσας. Το καθιέρωσε ο ΣΥΡΙΖΑ, το κατήργησε η κυβέρνηση ΝΔ, ελπίζω να το επαναφέρει.

Η ενίσχυση περιλαμβάνει και τις υποδομές (κτίρια, μεταφορές κλπ.) που θα δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες για τη λειτουργία σύγχρονων πολυθέσιων δημόσιων σχολείων (Δημοτικά). Καθώς και μέσω της επέκτασης των μειονοτικών σχολείων σε καινούργια κτίρια, σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση. Πηγαίνετε στη Θράκη να δείτε εκατοντάδες παιδιά να σπουδάζουν σε ένα γυμνάσιο – ερείπιο. 

Προτείνουμε τη δημιουργία αναβαθμισμένων, και συμπεριληπτικών δημόσιων σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που να παρέχουν πρότυπη εκπαίδευση, και στους ορεινούς όγκους της Ξάνθης και της Κομοτηνής, με ευέλικτο πρόγραμμα σπουδών, με εισαγωγή της τουρκικής γλώσσας ως γλώσσας επιλογής. 

Προτείνεται επίσης η δημιουργία και διαρκής ενίσχυση των κέντρων δημιουργικής απασχόλησης, με την ενθάρρυνση συμμετοχής γυναικών από την τοπική κοινωνία, που θα επιτύχει διπλό στόχο, τόσο την ενδυνάμωση της απασχόλησης του τοπικού πληθυσμού των γυναικών, όσο και τη συνεισφορά στην ευρύτερη εκπαιδευτική αγωγή των παιδιών. Επιπλέον χρήσιμο θα ήταν να λειτουργήσουν εκ νέου και δομές δια βίου μάθησης, π.χ. σχολεία δεύτερης ευκαιρίας τα οποία έδωσαν τη δυνατότητα αντιμετώπισης του αναλφαβητισμού και ένταξης στην αγορά εργασίας μεγάλου αριθμού μουσουλμάνων γυναικών.

Τονίζουμε την ανάγκη λειτουργίας προγραμμάτων αντισταθμιστικής εκπαίδευσης.

Άλλο θέμα και σημαντικό: Πρέπει να καταργηθεί η Σαρία. Είναι αδιανόητο σε ευρωπαϊκό έδαφος να λειτουργεί ένας νόμος θεοκρατικός, που καθορίζει καταδυναστευτικά τη ζωή των Ελληνίδων πολιτών μουσουλμανικής θρησκείας. Πρέπει να καταργηθεί. Έγινε βήμα την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την προαιρετικοτήτα. Είναι ώρα να καταργηθεί η σαρία. Είναι ένα αίτημα που έχει ωριμάσει σε μεγάλα τμήματα της μειονότητας. 

Επίσης: δεν θέλουμε μουφτή με δικαιοδοτικές αρμοδιότητες, δεν θέλουμε μουφτή δημόσιο κρατικό όργανο. Θέλουμε μουφτή, που να είναι ηγέτης μιας θρησκευτικής κοινότητας που να αναδεικνύεται με συμφωνημένες με τη μειονότητα διαδικασίες, ανάδειξη βεβαίως –επαναλαμβάνω- σε συνεννόηση με τη μειονότητα και όχι με επιβολή και όχι να διαιωνίζεται το μοντέλο, όπου υπάρχουν δύο μουφτήδες,

Άλλο θέμα είναι τα βακούφια. Πρέπει να υπάρξει εκλογή διαχειριστικών επιτροπών, που να αναδειχτούν από τους πιστούς ψηφοφόρους. Τα βακούφια ανήκουν στους πιστούς ψηφοφόρους Έλληνες-μουσουλμάνους και αυτοί πρέπει, να ψηφίσουν, όχι να διορίζονται οι επιτροπές από το κέντρο, οι οποίες νέμονται ήδη και καταχρώνται τις περιουσίες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Το Πόρισμα που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την ανάπτυξη, τους θεσμούς, τα δικαιώματα και την εκπαίδευση στη Θράκη, συγκροτεί μια ολοκληρωμένη πρόταση ώστε η Θράκη να γίνει ελκυστική για νέους κατοίκους, για δουλειές και επιχειρήσεις. Ένα πλαίσιο που αναδεικνύει τη μειονότητα ως συγκριτικό πλεονέκτημα με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχουν η διαπολιτισμικότητα και η διασυνοριακότητα. Προτείνουμε εμβληματικά έργα όπως η βελτίωση των υποδομών και των κάθετων αξόνων που ενισχύουν τη διασυνοριακότητα. Το τεχνολογικό Campus στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο σε σύνδεση με την οικονομία της περιοχής. Την ίδρυση Οργανισμού Ανάπτυξης και Συνεργασίας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη με έδρα τη Θράκη. Θέλουμε μια ενισχυόμενη αλλά και αυτοτροφοδοτούμενη ανάπτυξη με στόχο τη σύγκλιση της Θράκης με την υπόλοιπη χώρα. Γι αυτό ο ρυθμός ανάπτυξης πρέπει να είναι μεγαλύτερος για να φτάσει τον εθνικό μέσο όρο. Στον αντίποδα αυτού του συγκροτημένου Πορίσματος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η ΝΔ κατέθεσε ένα γενικόλογο ευχολόγιο. Έναν κατάλογο έργων χωρίς χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης και εξασφαλισμένους πόρους. 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Το Πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αφορά συνολικά τη Θράκη χωρίς κοινωνικές διακρίσεις, χωρίς εθνικισμό, χωρίς ρατσισμό. Με συνείδηση ότι για να βγει η Θράκη από τη σημερινή κατάσταση χρειάζεται να έχουν όλοι οι κάτοικοί της μερίδιο σε μια αξιοβίωτη ζωή με Δημοκρατία, Ισονομία και Ευημερία.

Τους το χρωστάμε!